Thursday, January 21, 2010

I'm So Embarrassed by How Malaysian Act

Dear Malaysian drivers,

#1
Please drive according to the speed limit. If you can't follow the speed limit, try buy a car that has 1000 cc and below. You'll find that those cars (eg; Perodua Kancil & Kelisa) can only speed up to 80 km/h maximum. Plus, the left lane is for slow drivers. Therefore, if you wish to drive fast go to the right lane. Therefore, for automatic car drivers, please forgive those who are driving manual cars because a car can only speed up to 40 km/h for the first 2 gears.

#2
Sila pandu kereta anda dengan berhati-hati. Sila patuhi lane yang telah disediakan oleh pihak JKR. Jangan hanya pandu kereta dengan sesuka hati dan masuk ke lane orang sebelah yang datang dari arah bertentangan. Jika ada bas yang sedang berhenti di hadapan seperti yang sering berlaku di UiTM Shah Alam, janganlah sesuka hati over take bas tersebut. Lihat dahulu jikalau ada kereta dari arah bertentangan hendak lalu. Jangan biar orang lain menunggu sesuatu yang tidak sepatutnya mereka tunggu dan jika anda telah membiarkan orang itu tunggu, sila angkat tangan tanda terima kasih anda.

#3
Sila beri signal jika anda ingin masuk parking, over take kereta yang lambat, masuk simpang dan sebagainya. Ingatlah bahawa signal itu dicipta demi keselamatan kita semua dan dengan menyalakan lampu signal anda, bateri kereta anda tidak akan habis dengan cepat! Tetapi anda harus ingat untuk memberi signal lebih kurang 5 saat atau 50 meter sebelum anda bertindak. Jika tidak, lampu signal anda itu akan menjadi useless serta-merta!

#4
Sila pandu kereta anda dengan speed yang minimum di tempat yang ramai orang seperti taman perumahan, di hadapan shopping complex, di dalam kampus universiti, di jalan yang sempit dan sebagainya. Ingatlah bahawa kereta anda itu akan menjadi scrap jika anda accident dan kereta remuk teruk. Lebih susah jika accident tersebut melibatkan kemalangan jiwa (KEMATIAN). Saya tahu, anda memandu kereta mewah yang tidak syok jika dipandu perlahan tetapi fikirkanlah tentang public juga kerana mereka ada hak untuk menikmati jalan yang mereka telah bayar road tax. So, please consider other drivers also!

2 comments:

SHAM said...

HUH....CAM PEGAWAI JPJ LA PLAK...NI NK TULIS BLOG KE BAGI KURSUS KESELAMATAN JALANRAYA..OR TAKLIMAT UNUTK MENGAMBIL LESEN

biskut lover said...

aah la lang.. nape suddenly ko jd cam pegawai jln raya ni? haha.. ;p